Nye bilder

Når går første raset i Bergsund?

Etter at Vestlandet har hatt sine ras de siste dagene lurer vi fælt på hva som skjer når mildværet kommer til Valdres for alvor. Fjorårets opprensking av skredområdet ved Bergsund på E16 sør for Bagn og det påfølgende raset bare dager etter at opprenskingsarbeidet var avsluttet gjør denne våren veldig spennende – litt for spennende for oss som var bare minutter fra å bli tatt av det forrige skredet. Tiltroen til at opprenskingen skal ha hatt stor innvirkning på skredfaren i positiv forstand er lik null. Mens vi ventet enda noen år på tunnel skal det bli interessant å se hvor mange skred som kommer til å gå her før forbedringene er på plass.

Blues Brothers på Fagernes

Fagernes hadde besøk av både Jake, Elwood, bandet Gamasamas, en bråte med musikere i Fagernes Musikkops og solister i fleng fredag kveld.

Ole Kristian Nyhagen var musikalsk ansvarlig da Fagernes Musikkorps inviterte til blueskveld fredag 13. november. Konserten var delt i to med blandet drops før pause og en ren Blues Brothers-avdeling etterpå. Korpset dro i gang med flere uptempo-låter som f.eks. “The Children of Sanchez” med korpsets egen Arne Leite på solo flygelhorn. En drivende flott låt som gjorde at rytmehånda ikke klarte å holde seg i ro. I tillegg kjørte The Gamasamas som har sitt utspring fra korpset en ren rockeavdeling med Hello Josephine, Can’t Buy Me Love og en skikkelig kanon av en Jailhouse Rock.

Nytt lokalhistorisk nettsted for hele Norge!

Nå har det kommet et nytt lokalhistorisk nettsted som har som mål og samle lokalhistorisk materiale fra alle landets kommuner.

Nettstedet heter www.historier.no. Det er frem til nå samlet og lagt ut godt over 6.300 historier fra hele landet, og det er nå lagt inn flere hundre historier fra Valdres.

Kan man stole på Statens Vegvesen og geologene?

I kveld var jeg 7.-8. bil som kom til stedet etter at det på nytt gikk steinras på E16 ved Bergsund, nøyaktig på samme sted som det tidligere i sommer var stengt i månedsvis for å rydde opp og sikre bergskrentene over veien. Dermed burde alle planer om å utvide veien på denne strekningen legges til side, helst nede i søppelbøtta hos saksbehandleren og brennes. Enten må man legge lokk over denne strekningen eller så må man få alt inn i tunnel.

Fra avisa Valdres blir det i kveld nevnt at veien er stengt inntil det kommer geologer som kan gi klarsignal. Ikke søren om jeg tør å kjøre forbi der selv om geologene gir klarsignal! Er det ikke nettopp klarsignal de har gitt nå flere ganger – senest da veien ble åpnet for bare noen uker siden. Det skulle ikke mere til enn noen dagers regnvær før det igjen smalt store steinblokker i asfalten.

Sigvart Dagsland med strålende festkonsert på Fagernes

Som vanlig når det gjelder Sigvart Dagsland stilte sangeren opplagt og i godt humør på scenen. Denne gangen var det fra hans side kun stemmen som skulle lose oss gjennom kvelden – instrumentene ble traktert av andre, i hovedsak pianist og “altmuligmann” Torjus Vierli.

Med seg hadde Sigvart to korister – Torjus’ kone Hildegunn Garnes Reigstad og hennes søster igjen, Ingelin Reigstad Norheim. Sammen skiftet koristene i tillegg på å spille xylofon og perkusjon. Torjus selv trakterte både flygelet, synther og til tider også trommemaskin tilnærmet det perfekte. Publikum var med på både musikk og spøkene og anekdotene som kom fra Sigvart mellom sangene og med stående applaus etter konserten var det ingen tvil om Sigvart hadde truffet blink.

Bompengedebatten i Sør-Aurdal

Hanne Blåfjelldal (stortingskandidat fra FrP) tok gjennom sitt innlegg i avisa Valdres tidligere denne uken til motmæle mot å etablere bompengefinansiering for strekningen Fønhus-Bjørgo. I dagens nettavis finner vi svaret fra Anne Tingelstad Wøien (Sp) som er politisk rådgiver for samferdselsministeren fra samme parti. Rådgiveren hevder at bompenger må man tåle om det skal bil ny vei.

Nå er det ikke min egen syke mor som gjør at jeg er enig i konklusjonen fra Hanne Blåfjelldal, for min del og for mange andres her oppe i dalen så utgjør ikke bompenger et voldsomt innhugg i lommeboka – og for en gjennomsnittlig valdris blir det ikke mange hundrelappene i året for noen turer gjennom Begnadalen i året. Det jeg reagerer mere på er prinsippene som ligger bak bompengefinansiering. Hvorfor virker det veldig tilfeldig hva som blir finansiert av bompenger og hva som ikke blir det.

Å hive seg på Grand Prix-bølgen (Frikar, uff og uff)

Jeg leste nettopp at det var sendt ut pressemelding fra fire av fem politiske partigruppeledere i Øystre Slidre om at man på nytt presiserte at man var imot at dansegruppen og bedriften Frikar skal få etablere seg i gamle Rogne skule. Jeg er ingen Senterparti-velger men sjelden har jeg vært mere enig med firkløver-partiet om noe. Dessverre er jeg bosatt i nabokommunen, så jeg har i grunnen liten politisk påvirkningskraft.

Dessverre har ingen av de andre fire partiene i kommunen klart å overbevise meg om at de har en god sak – snarere tvert imot. Når man leser meninger i avisene som sier at man nok må passe på disse Frikar-ungdommene og ha dem et sted hvor man kan kontrollere dem og unngå at de eller noen som er på besøk der sitter på trappa og tar seg en øl må en nesten begynne å grine av måten man som sambygdinger tar imot en bedrift som raskt kan vise seg å bli en av kommunens største. Et annet argument som dras fram i avisspaltene er at man må passe seg for å hoppe på et Grand Prix-blaff og at eventyret kan være over så fort som det begynte. Frikar er tre år gammelt (stifta 2006, og er etablert lenge før Grand Prix). Blaff? Hva så – om det verste skjer, hva har denne kommunen å tape på det? Frikar kommer med investeringsmidler selv, de vil selv pusse opp den gamle skolen og ordne opp i sin egen bakgård. Infrastrukturen er der og de ber såvidt jeg ser det, ikke kommunen om noen ting. I verste fall kan man rive skolen så snart eventyret er over. Plassbehov for den nye skolen slik at ungene har skolegård stor nok? Det eksisterer ennå ikke konkrete planer over hva arealet skal brukes til – så hvordan man kan si at skolebygningen tar bort lekeplasser for første klasse er en gåte. Hva med å planlegge områdebruken slik at det er plass til alle her?

Fantastisk gang- og sykkelvei

Gang- og sykkelvei

Noen ganger må en bare sette seg ned og tenke litt over hvor heldig man er. Mellom Fagernes og Bjørgo i Nord-Aurdal går det en sammehengende veg i all hovedsak uten biltrafikk – og mesteparten er asfaltert. Lengden på denne herligheten er ca. 9 km og følger den gamle jernbanetraséen.

Utrykningskjøretøy - varsko her

Etter et par nestenulykker i løpet av 2-3 ukers tid synes jeg det er på tide å rope litt varsko. Begge gangene har det skjedd på E16 i forbindelse med utrykningskjøretøyers forbikjøringer i sving hvor jeg enten har kommet mot den forbikjørende bilen eller selv blitt forbikjørt.

Første episoden skjedde i en venstresving ved Skui ned mot Sandvika. Rundt en venstresving etter bussterminalen på Skui hører jeg plutselig sirener, og tiendedels sekunder etterpå kommer det to biler imot – en riktig plassert personbil lengst mulig ut på min venstre side, og en ambulanse i god fart forbi denne – i min kjørebane. Det var 50-sone og lovlig fart hos meg og noe som så ut som en grei fart på den som ble forbikjørt. Bred kjørebane på stedet gjorde at det gikk bra med tre biler i bredden – heldigvis. Jeg skulle gjerne hatt foto ned fra biltaket mitt og mot venstresiden av min bil.

Hele Valdres blir oppringt

Følg med i kveld, tirsdag 31. mars kl. 19.30 – 22.00 på Valdres Radio! Styreleder i Valdres Fotballklubb, Ove Rabben, lover at hele laget stiller opp og prøver å få så mange som mulig til å tegne seg for medlemskap og sesongkort som “Valdrespatriot”. Kanskje blir du også oppringt?

Annonse

Valdres

Følges av 60 medlemmer.

Bli med og slå et slag for vår lokale sone. Vi håper at mange vil bidra med stoff her! Mer om sonen

Origo Valdres er en sone på Origo. Les mer