Valdres

Følges av 60 medlemmer.

Bli med og slå et slag for vår lokale sone. Vi håper at mange vil bidra med stoff her! Mer om sonen

Origo Valdres er en sone på Origo. Les mer

Bompengedebatten i Sør-Aurdal

Hanne Blåfjelldal (stortingskandidat fra FrP) tok gjennom sitt innlegg i avisa Valdres tidligere denne uken til motmæle mot å etablere bompengefinansiering for strekningen Fønhus-Bjørgo. I dagens nettavis finner vi svaret fra Anne Tingelstad Wøien (Sp) som er politisk rådgiver for samferdselsministeren fra samme parti. Rådgiveren hevder at bompenger må man tåle om det skal bil ny vei.

Nå er det ikke min egen syke mor som gjør at jeg er enig i konklusjonen fra Hanne Blåfjelldal, for min del og for mange andres her oppe i dalen så utgjør ikke bompenger et voldsomt innhugg i lommeboka – og for en gjennomsnittlig valdris blir det ikke mange hundrelappene i året for noen turer gjennom Begnadalen i året. Det jeg reagerer mere på er prinsippene som ligger bak bompengefinansiering. Hvorfor virker det veldig tilfeldig hva som blir finansiert av bompenger og hva som ikke blir det.

Hadde man fra politisk side kunne nedfelle noen prinsipper for hva som ikke bør bompengefinansieres så kunne argumentasjonen for å innføre bompenger på riktige prosjekter vært lettere. For eksempel synes jeg det er hårreisende å innføre bompengefinansiering av spesielt rasutsatte veier eller veier som er så dårlige at de utgjør en konstant trussel mot trafikantene. Eksempel på slik vei er nettopp strekningen Fønhus-Bjørgo. Oppdølstranda som igjen er i nyhetene er også et godt eksempel. Hardangerbrua er muligens et eksempel på det motsatte.

Men Hanne Blåfjelldal har også et poeng når det gjelder melking av bileierne i forhold til hva man får igjen. Slik det er nå, er bompengefinansiering et byråkrati hvor store deler av inntektene går til ren administrasjon. Noen bompengeprosjekter blir sågar lagt ned etter noen år ettersom man ikke klarer å tjene tilstrekkelig med penger til å betale ned gjeld. Spørsmålet er om det ikke finnes andre metoder for finansering som gjør at byråkratiet blir borte og AS Norge drives mere effektivt.

Vist 168 ganger. Følges av 1 person.
Annonse